Kupno wózka widłowego wiąże się z wydatkiem dla firmy, dlatego musi to być decyzja podjęta w oparciu o wiele czynników, o których pisaliśmy wcześniej. Dzisiaj chcemy skupić się na nieco mniej przyjemnym, aczkolwiek na pewno przydatnym aspekcie związanym z użytkowaniem tego typu sprzętów – awariach najczęściej występujących w wózkach widłowych. Wiedza z tego zakresu na pewno pomoże w odpowiedni sposób zareagować na występujące nieprawidłowości, a także wyeliminować czynniki, które do nich prowadzą.
Wśród najczęściej występujących awarii w wózkach widłowych jest problem z podnoszeniem oraz opuszczaniem wideł. Prowadzą do tego najczęściej różnego rodzaju uszkodzenia złączy lub zaworów, choć zdarza się również usterka połączeń linowych. Zdarzają się również awarie związane z skrzynią biegów oraz układem kierowniczym, a także te dotyczące jednostek napędowych, np. problemy z uruchomieniem silnika, bądź jego nierównomierna praca. Aby uniknąć dalszych problemów dotyczących opisanych wyżej usterek należy jak najszybciej oddać wadliwą maszynę do serwisu oraz wymienić uszkodzone części na nowe, ponieważ dalsze użytkowanie wózka z uszkodzonymi elementami może doprowadzić do poważniejszego uszkodzenia sprzętu, a także wypadku.
Awarie nie omijają także wideł, do najczęstszych uszkodzeń należy ich skręcenie lub wygięcie, niewłaściwie wykonana naprawa lub zmęczenie materiału. Innym elementem, który również ulega awariom są łańcuchy – ich korozja, pęknięcia oraz wszelkiego rodzaju uszkodzenia przeciążeniowe. Natomiast jeżeli zauważymy problem ze wskaźnikami, polegający na zatrzymaniu się wskazówek na czerwonym polu, należy niezwłocznie zatrzymać wózek i schłodzić silnik. Należy dbać także o stan opon poprzez regularne sprawdzanie stanu bieżnika oraz zapewnienie odpowiedniego ciśnienia.
Rys. 1. Zużyte opony do wózków widłowych
Niebezpieczną sytuacją jest również uszkodzenie karetki wózka widłowego, ponieważ profile gniazd zamka są wyszczerbione, a dach oraz belki nośne wyginają się. Prowadzi to do zagrożenia bezpieczeństwa pracy na wózku widłowym, ponieważ wadliwa karetka wózka nie chroni operatora przed ładunkami, które mogą na niego spaść. Do często występujących usterek należą także te, które związane są z silnikiem – brak możliwości uruchomienia go lub nieprawidłowa praca po uruchomieniu.
Rys. 2. Kontrolka informująca o niskim ciśnieniu płynu hamulcowego
Pomimo swojej stabilnej konstrukcji stworzonej z myślą o długotrwałym działaniu, na wszelkiego rodzaju usterki narażone są zarówno wózki nowe jak i używane, elektryczne oraz spalinowe. DO awarii najczęściej prowadzi niewłaściwa eksploatacja, wynikająca z niestosowania się do zapisów zawartych w instrukcji obsługi, na przykład przeciążanie wózka lub niedostosowanie jego prędkości. Do usterek prowadzą także zużycia materiałów eksploatacyjnych, które pomimo tego, że powinny, nie zawsze jednak są wymieniane na nowe w odpowiednich odstępach czasowych. Dlatego niezwykle ważne jest dokonywane regularnych przeglądów okresowych oraz wymiana zużytych części na nowe lub ich naprawa.
Należy pamiętać, że przeglądy konserwatorskie powinny być wykonywane co 30 dni, chyba, że we wskazaniach producenta występują inne zalecenia. Wszelkiego rodzaju naprawy oraz przeglądy powinny być wpisywane do dziennika konserwacji wózka.
Źródła:
[2] https://www.uslugowy.com.pl/handel-i-przemysl/najczestsze-usterki-eksploatacyjne-wozkow-widlowych
[3] https://pomyslynabiznes.org.pl/serwis-wozkow-widlowych-7-powodow-dlaczego-warto-z-niego-korzystac/