Urządzenia umożliwiające załadunek i rozładunek aut dostawczych
W zależności od zasad panujących w danej firmie załadunek towaru może leżeć zarówno po stronie klienta jak i dostawcy danego towaru bądź spedytora, któremu powierzono dane zadanie. To po, której stronie leży załadunek bądź rozładunek towaru uregulowane jest w we wcześniej podpisanej umowie przewozowej, co nie zmienia jednak faktu, że trzeba przy tym zachować należyte zasady bezpieczeństwa i zrobić to szybko i sprawnie. Trzy podstawowe pojęcia związane z transportem towarów to: załadunek/przeładunek/rozładunek, więc poniżej zamieszczamy ich krótkie definicje.
Załadunek - zespół czynności związanych z umieszczeniem ładunku na pojeździe.
Przeładunek - zespół czynności związanych z przemieszczaniem ładunku z jednego środka transportu na drugi.
Rozładunek - zespół czynności związanych ze zdjęciem ładunku z pojazdu.
Miejscami załadunku i rozładunku towarów mogą być m. in.:
punkty obsługi ładunkowej pojazdów drogowych,
Rys. 1. punkty obsługi ładunkowej pojazdów drogowych
Rys. 2. magazyny i składowiska
Rys.3. hale produkcyjne
Konieczność zwiększenia tempa przeładunku towarów oraz poprawy bezpieczeństwa pracy przyczyniły się do wprowadzenia mechanizacji prac przeładunkowych.
Najpopularniejszymi urządzeniami przeładunkowymi są:
Rys. 4. Wózek widłowy
Wózki widłowe są jednymi z częściej wykorzystywanych urządzeń do załadunku i rozładunku towarów o różnym udźwigu. Umożliwiają one załadowanie auta tylko z jednej strony, najczęściej z boku auta dostawczego czy tira, co zawęża ich możliwości. Oczywiście można je załadować na auto za pomocą windy, która jest do tego właśnie auta zamocowana jednak trzeba pamiętać o tym, że taki wózek swoje waży i ma dość duże wymiary co już ogranicza nam ładowność pojazdu i zmniejsza przestrzeń ładunkową.
Rys. 5. wózki samozaładowcze 0,5T
Najkorzystniejszym jednak urządzeniem do prac przeładunkowych niezbyt dużych towarów do aut dostawczych, są właśnie wózki samozaładowcze, które bez problemu wszędzie się zmieszczą. Wózek samozaładowcze posiada wiele zalet:
- można go bez problemu przewozić razem z towarem w aucie dostawczym, ponieważ zajmuje tylko 40 cm (bez wideł) przestrzeni ładunkowej,
- dzięki niemu możemy załadowywać jak i rozładowywać towary z każdej strony pojazdu,
- jego waga wynosi tylko 195 kg, co w porównaniu do windy i paleciaka jest o wiele mniejszym ciężarem,
- jest mobilny, co oznacza, że nie jest przymocowany do pojazdu,
- zapewnia odpowiednią stabilność podczas prac przeładunkowych.
Z pewnością wielu z Was ma swoje firmy i nie raz zastanawiało się jak najszybciej i najsprawniej załadować auto, żeby towar bezpiecznie dotarł do klienta. Wiążemy ogromną nadzieję, że powyższy artykuł będzie dla Państwa pomocny przy temacie załadunku towarów na auta dostawcze. Trzeba również pamiętać, aby strefę, gdzie towar będzie rozładowywany, bądź załadowywany odpowiednio oznaczyć i zabezpieczyć.