W transporcie wewnętrznym firm które funkcjonują na dużych powierzchniach, wózki widłowe są najczęściej wykorzystywanym typem pojazdów mechanicznych. Wózki widłowe, ze względu na swoją funkcjonalność przy pracach rozładunkowo-załadunkowych, pełnią istotną funkcję w realizacji prac w magazynach czy fabrykach. Biorąc pod uwagę charakter obsługi tego typu pojazdów, należy pamiętać o szczególnym zachowaniu zasad BHP (dla zachowania bezpieczeństwa ową kwestię należałoby przemyśleć już na etapie planowania wyposażenia magazynu).
Operowanie wózkami widłowymi jest zadaniem szczególnie narażonym na różnorodne zagrożenia, wynikające z ich użytkowania. Do najczęstszego rodzaju wypadków należą kolizje z udziałem innych pojazdów poruszających się po tej samej powierzchni, ale również kolizje z udziałem ‘’osób pieszych’’ przebywających na danym terenie.
Rys. 1. Wózek widłowy elektryczny 4-kołowy 2,0T H:4,5m
Rys. 2. Wózek widłowy elektryczny 4-kołowy 0,5T
Kto może obsługiwać wózek widłowy czołowy?
Zgodnie z ustaleniami BHP, osoba operująca wózkiem widłowym przede wszystkim powinna być osobą pełnoletnią (tzn. mieć ukończone 18 lat). Dodatkowo dana osoba powinna posiadać ukończony kurs pozwalający na pracę na tego typu pojazdach (kurs operatora wózka widłowego), oraz zaświadczenie lekarskie określające brak przeciwwskazań medycznych co do wykonywania pracy i potwierdzające jej ogólny- dobry stan zdrowia. Istotną kwestią jest również oficjalna zgoda pracodawcy dotycząca użytkowania pojazdu na terenie zakładu.
Kontrola stanu technicznego pojazdu
Dla ogólnego bezpieczeństwa użytkowania, każdorazowo przed rozpoczęciem pracy na wózku, operator powinien zapoznać się ze stanem technicznym pojazdu. Zabrania się operowaniem niespranym wózkiem widłowym, natomiast wszelkie wykryte usterki czy nieprawidłowości funkcjonowania powinny być jak najszybciej zgłoszone przełożonemu oraz odnotowane w książce eksploatacyjnej.
Sprawdzając stan techniczny pojazdu należy szczególnie koncentrować się na:
- układzie hamulcowym oraz kierowniczym,
- funkcjonowaniu przyrządów sygnalizacji oraz oświetlenia,
- działaniu przyrządów pomiarowych oraz przyrządów kontrolnych,
- funkcjonującym mechanizmie podnoszenia,
Bezpieczeństwo użytkowania wózków widłowych czołowych w praktyce
Rysunek.3. Znaki ostrzegawcze
-
Odgórne wyznaczenie obszaru pracy wózka, np. za pomocą barierek czy taśmy ostrzegawczej
-
Operowanie maszyną jedynie po wyznaczonym do tego terenie
-
Zachowanie odpowiedniej odległości od innych urządzeń przebywających na danym obszarze (w tym od innych pojazdów czy stałych elementów wyposażenia)
-
W sytuacji w której widoczność jest ograniczona przez ładunek, zalecana jest jazda tyłem
-
Unikanie wykonywania gwałtownych manewrów maszyną
-
Podczas przemieszczania się wózkiem, masz powinien skierowany być w kierunku operatora, natomiast widły powinny pozostawać opuszczone
-
Utrzymywanie pozycji siedzącej, podczas użytkowania maszyny
-
Nie należy przemieszczać ładunków o zaburzonym środku ciężkości względem środka ciężkości wózka lub takich ładunków które są niestabilne
-
Zachowanie odpowiedniej prędkości podczas omijania przeszkód (w tym również na zakrętach oraz w pobliżu innych maszyn)
-
Pozostawianie maszyny jedynie w wyznaczonym do tego, bezpiecznym miejscu
-
Kategoryczne nie pozostawianie kluczyka w kabinie, podczas opuszczania maszyny przez operatora
-
Ładunek należy pobierać z zachowaniem jak najmniejszej odległości w stosunku do czoła wideł
-
Przed wjazdem na wszelkiego rodzaju pomosty czy rampy, należy upewnić się o ich wytrzymałości
-
Zachowanie szczególnej ostrożności na osoby piesze przebywające na terenie magazynu
-
Pracownicy powinni zostać wyposażeni w odpowiednią odzież ochronną w tym w kaski ochronne czy buty robocze, szczególnie natomiast osoby piesze znajdujące się na magazynie powinny posiadać nakrycie głowy kontrastujące z otoczeniem oraz odblaskowe, w celu lepszej ich widoczności przez operatora wózka widłowego czołowego (którego ogólna widoczność może być utrudniona)
Źródła:
http://archiwum.ciop.pl/22387.html
https://www.bhp-center.com.pl/zasady-bhp-a-korzystanie-z-wozkow-widlowych/